کشف اختلال ایمنی که می تواند منجر به درمان دیابت نوع 1 شود

31 ژانویه 2018 – دانشمندان بنیاد تحقیقات بیمارستان کودکان سینسیناتی یک هدف درمانی امیدوار کننده  را شناسایی کرده اند که می تواند برای اختلالات مرتبط با سیستم ایمنی مانند دیابت نوع 1 مورد استفاده قرار گیرد.
دانشمندان آمریکایی، روشی را برای بهبود بقای سلولهای Tپس از یک جهش در ژنی به نام Gimap5، شناسایی نمودند.
با استفاده از بازدارنده های GSK3، پروتئینی که توسط ژن Gimap5 تنظیم می شود، دانشمندان توانستند عملکرد سلول های ایمنی بدن را در آزمایشات آزمایشگاهی بر روی سلول های گرفته شده از یک بیمار با این جهش ژنی به حالت نرمال بازگردانند. اینمهار کننده ها همچنین به جلوگیری از آسیب ناشی از بیماری کولیت در روده و تخریب کبد به دلیل بیماریهای کبدی در یک مدل موش کمک کرد.
اکنون محققان این بنیاد تحقیقاتی خوشبین هستند که گسترش این گزینه ی درمانی می تواند پیامدهایی برای درمان دیابت نوع 1 داشته باشد.
پرفسور Hoebe نویسنده ی ارشد این مقالهگفت: هدف قرار دادن این مسیر با کمک داروها، ممکن است برای درمان افرادی که حامل جهش های Gimap5هستند،که با اتوایمیونیتیدر دیابت نوع 1(T1D)، لوپوس اريتماتوز سیستمیک(SLE)  یا آسم مرتبط می باشد، موثر واقع گردد.
از مهار کننده های GSK3 قبلا برای درمان بیماری هایی نظیر آلزایمر و سرطان استفاده شده است.آنها برای حفظ سلامت و تکثیر سلولضروری هستند.
بر اثر جهش در ژن  Gimap5، آنزیم GSK3 فعال می شود و موجب آسیب DNA در انواع سلول هایT  می شود که بر بقای این سلولها تأثیر می گذارد.
انواع مختلفی از سلولهایT در بدن وجود دارد که نقش های مختلفی را بازی می کنند.پیش از این محققان نشان دادند که یک عدم تعادل بین تعداد سلول هایT-killer ، که برنامه ریزی شده اند تا سلول های خاصی را از بین ببرند، و تعداد سلول های Tتنظیم،که برای جلوگیری از حمله ی سلول هایT-killer  به سلول های سالم برنامه ریزی شده اند، موجب بروز بیماریهای خود ایمنی می گردد.
محققان بر این باورند که باید تحقیقات خود را بر روی  ارتباط بین جهش های Gimap5 و تنظیمGSK3 در نقص عملکرد سلولT در بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی متمرکز کنند.
محققان گفتند: ما معتقدیم مهارکننده های GSK3 باعث بهبود کلی عملکرد و بقای سلولهای Tمی شود و ممکن است از عواقب مرتبط با اختلال سیستم ایمنی در این بیماران جلوگیری و آن را تصحیح کند.
پرفسور Hoebe می گوید: ما معتقدیم استفاده از مهارکننده های GSK3 برای جلوگیری یا اصلاح این نوع از بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی، دارای پتانسیل بسیار بالایی برای درمان گستره ی وسیعی از بیماریهای خود ایمنی است.
در حال حاضر، این تیم تحقیقاتی همچنین پژوهشهای خود برای درک چگونگی تاثیر یک درمان مبتنی بر GSK3 که موفق به درمان مدل های موش پری کلینیکال بیماری آلرژیک ریوی و لوپوس گردید را ادامه می دهند.یافته های این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است

برای مطالعه ی جزئیات این تحقیق به آدرس زیر مراجعه کنید:

www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180130090858.htm

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jan/immune-disorder-identified-that-could-lead-to-type-1-diabetes-treatment-92858161.html